Stappenplan met 10 goede gezondheidstips die niets kosten


Een goede gezondheid is onbetaalbaar. Maar soms lijkt het dat gezonde keuzes maken, juist kostbare keuzes zijn. Zo als vers fruit, die nieuwe hardloopschoenen, een abonnement bij een yoga-school of een dagje naar sauna. Maar een beperkt budget hoeft geen belemmering te zijn voor een gezonde levensstijl.

Wat is je doel:

1. Gezonder eten: Met een gezonder eetpatroon, bespaar je gemakkelijk veel geld . Door bijvoorbeeld minder vlees te eten, eet je minder verzadigde vetten (gezond!). Door te kiezen voor seizoen groentes, eet je gezonde groentes zoals rode bieten, pastinaak, witte kool en peulvruchten . En laat ook dure frisdranken in de winkel liggen; een uitstekende keuze voor je gebit en én je lichaam.

2. Fitter worden: Fietsen en wandelen: je hoeft niet naar een sportvereniging om meer te bewegen. Wat wel helpt is een vriend of vriendin waarmee bewegen weer leuk en gezellig wordt. Motivatie is belangrijker dan dure hardloopschoenen! Laat ook die auto staan en pak vaker de fiets. Of ga samen met je kinderen of kleinkinderen buiten voetballen, fietsen en touwtje springen. Gezond, leuk én gratis.

3. Minder stress: Een dagje sauna is ontspannend én erg duur. Gelukkig verdwijnt stress ook op minder kostbare manieren. Probeer vooral genoeg te slapen. Een kwart van de Nederlanders heeft slaapproblemen. Een opgejaagd en gestrest gevoel wordt versterkt door moeheid. Dat kan je verhelpen door structureel eerder naar bed gaat, minder lang voor de televisie en de computer te hangen en niet te blijven plakken op de bank. Waar we ook veel stress door krijgen, zijn zaken waaraan we zijn begonnen, maar die niet afkomen. Deze ‘unfinshed business’ kunnen ware obstakels in je hoofd worden. Rond zoveel klussen af, zodat je niet te veel achterstallig werk en achterstallige afspraken hebt.

Stappenplan met 10 goede gezondheidstips:
Gezond leven duur? Niets daarvan. Gezondheid kan soms op een koopje. Hier zijn tien goede gezondheidstips die niets kosten, maar heel veel opleveren. Start vandaag met je goedkope, gezonde leven!

1. Slaap je fit: Slapen kost helemaal niets, maar is zeer kostbaar! Als je in diepe slaap bent, herstelt het immuunsysteem zich en verlaten giftige stoffen het lichaam. Hierdoor kan je weerstand zich herstellen en zul je minder snel ziek worden. Van genoeg slaap krijg je ook een beter geheugen, een betere concentratie én een beter humeur.

2. Was je handen: Vermijd infecties door je handen regelmatig te wassen. 

3. Neem een koude douche: Een warme douche geeft je een heerlijk gevoel. Maar koud is goedkoper én gezonder. Een koude douche stimuleert namelijk je bloedsomloop. 

4. Schrijf piekergedachtes van je af: Hoewel we weten dat je met piekeren niets opschiet, is één ding zeker: stoppen met piekeren is en blijft een lastig ding. Krijg je die eindeloze gedachtes maar niet uit je hoofd? Schrijf ze dan op alsof je ze letterlijk uit je hoofd sleurt en op papier zet.

5. Mediteer voor een helder hoofd: Een andere manier om meer rust te krijgen is mediteren. Bij een meditatie leer je stressvolle gedachten en spanningen los te laten. Meditatie vermindert niet alleen stress, het verhoogt ook je productiviteit en concentratievermogen.

6. Vind je geluk in de natuur: Filosoof Immanuel Kant zei het al: de natuur helpt om gedachten op een rijtje te zetten en stress plaats te laten maken voor positieve gevoelens. Tweederde van de Nederlandse vrouwen en meer dan de helft van de mannen wordt minder depressief door de natuur op te zoeken.

7. Seks tegen de hoofdpijn: Hoofdpijn en paracetamol? Probeer het eens anders. Seks werkt pijnstillend door de endorfine die vrijkomt. Naast endorfine maak je oxytocine aan, dat je een rustgevend gevoel geeft. Extra bonus: bij elke vrijpartij verbrand je gemiddeld driehonderd calorieën.

8. Train je lijf met schoonmaken: Een schoon huis betekent een opgeruimd gevoel. Maar als je echt goed aan het poetsen bent, is schoonmaken ook een ware sport, waarbij je flink wat calorieën verbrandt. 

9. Deel je geluk: De bloempot die je niet meer nodig hebt, het boek dat je toch niet meer leest of die extra krop sla uit je groentetuin: deel het uit. Het maakt niet uit wat je geeft, andere mensen blij maken doe je al met de kleinste dingen. Bovendien geeft het jezelf een goed gevoel. 

10. Werk aan de bekkenbodemspieren: Door je bekkenbodemspieren te trainen, verbetert de bloedtoevoer naar de vagina en de vaginale vochtigheid. Dit is essentieel tegen urine-incontinentie. Maar niet alleen. Je ervaart ook meer opwinding en een orgasme wordt intenser. 
(Bron GezondNU)