De onderdelen van de begeleiding


1. Voeding

Lekker en gezond eten en gezond afvallen met de praktische en verstandige voedingsadviezen volgens de richtlijnen Gezonde Voeding van de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum Nederland.

 

Gezond eten van volwaardige voeding en met de juiste hoeveelheid aan energie en voedingsstoffen met normale voedingsmiddelen, volgens de Schijf van Vijf.


Ik geef u praktische richtlijnen en begeleiding met betrekking tot gezond eten en afvallen bij overgewicht.


Als leefstijlcoach doe ik het volgende voor u met voeding:

  • ik vertaal voedingsstoffen naar voedingsmiddelen en andersom
  • begeleid u met afvallen bij overgewicht
  • begeleid u in het behouden van een gezond gewicht nadat u gestopt bent met een afslankdieet
  • ik leer u om gezond te eten, om alle noodzakelijke voedingsstoffen te krijgen wat bij uw lichaam bij uw leeftijd nodig heeft
  • leer u om dat gezond eten en de gezonde leefstijl te integreren in uw dagelijkse leven
  • ik ondersteun u zodat u zelf in staat bent om goede en gezonde voeding samen te stellen


2. Beweging

Voldoende beweging hebben is enorm belangrijk. Bewegen is namelijk het belangrijkste gezondheidsmedicijn voor u!

Voldoende bewegen is goed voor lijf en leden. Regelmatig bewegen maakt u gezonder, vitaler en sterker, zowel lichamelijk als geestelijk. Daarnaast is het een essentieel onderdeel om af te willen vallen bij overgewicht.

 

Volgens de nieuwste aanbevelingen en conclusies van de Gezondheidsraad 2017 beweegt de helft van de volwassenen in Nederland echter te weinig! Beweegt u voldoende?

Ik ga u begeleiden naar gezond bewegen volgens de richtlijnen van de Gezondheidsraad en de NNGB (Nederlandse Norm Gezond Bewegen). 



3. Ontspanning

Bij een gezonde leefstijl denken mensen vaak wel aan bewegen en gezond eten, maar vergeten dat ontspanning net zo belangrijk is.

 

Ontspanning is nodig om lichaam en geest te laten herstellen van inspanning. We hebben ontspanning nodig om gezond te blijven en gelukkig te zijn.

 

Ontspanning gebruik je om het drukke leven het hoofd te kunnen bieden, om stress te verminderen, voor een beter time management, om een dreigende burn-out of overspannenheid te voorkomen, om beter in balans te zijn en te voelen.

 

Ontspanning vraagt om meer dan alleen tijd maken voor jezelf. Het vraagt ook om een omschakeling in je hoofd.

Jezelf volledig overgeven aan ontspanning is zo makkelijk nog niet. Toch is het ontzettend belangrijk om hier wél je aandacht aan te geven.



4. Mindset

U kunt het  ... anders eten, meer bewegen, afvallen in gewicht, ontspanning zoeken, anders leven.

 

Het opstarten van een gezonde leefstijl begint met anders denken. De mindset van u.

Pas als de ‘knop in uw hoofd’ om is, bent u in staat om gezonder te leven en anders (gezonder) te eten, te bewegen en te ontspannen. Omdat u anders bent gaan denken, gaat u ook anders leven.

 

Maar hoe zet u de knop om in uw hoofd?
Dat heeft allemaal te maken met mindset, de gedachten in uw hoofd. Uw mindset is dus de denkstijl. De overtuigingen die u heeft. Uw eigen motivatie!

 

Met de juiste mindset, wordt gezond eten, bewegen en leven ineens veel gewoner.

 

Een zwakke mindset zorgt ervoor dat u bij de eerste verleiding direct voor de spreekwoordelijke bijl gaat en al uw goede voornemens loslaat.


Een sterke mindset negeert de verleidingen en zorgt ervoor dat u op het rechte pad blijft naar het afgesproken doel.

 

Om uw mindset te optimaliseren is het verstandig om duidelijk in kaart te brengen wat uw doelen zijn, wat u wilt bereiken, hoe sterk uw motivatie is en welke valkuilen voor u gevaarlijk zijn.

 

Ik kan u helpen om die mindset te ontwikkelen.