De afgelopen jaren is een kleine verbetering in het Nederlandse voedingspatroon te zien. Zo zijn Nederlanders meer fruit gaan eten en lijkt het ook met groente de goede kant op te gaan. Nederlanders eten ook minder vlees en drinken minder suikerhoudende dranken. Toch is er nog veel gezondheidswinst te behalen omdat de meeste Nederlanders zich nog niet aan de Richtlijnen goede voeding houden. Dit blijkt uit de resultaten van de voedselconsumptiepeiling 2012-2016, die het RIVM uitvoerde onder ruim 4.000 mensen tussen 1 en 79 jaar.
 
‘Het is voor het eerst in de geschiedenis van de voedselconsumptiepeilingen dat het de goede kant op gaat met de eetgewoonten van de Nederlanders’, zo stelde directeur-generaal Hans Brug van het RIVM bij de presentatie van de resultaten op 20 november in de Jaarbeurs in Utrecht. Ook Paul Blokhuis, staatssecretaris van VWS, is positief gestemd: ‘Dit zijn hoopgevende cijfers. Het geeft aan dat mensen steeds bewuster met gezondheid en eten bezig zijn.
 
Nederlanders aten in de periode 2012-2016 bijna 120 gram fruit per dag, 8 procent meer dan in de periode 2007-2010. Ook lijkt het erop dat we iets meer groenten zijn gaan eten: volwassenen eten gemiddeld 143 gram groenten per dag. Slechts 13 procent haalt echter de Richtlijnen goede voeding voor fruit en 16 procent die voor groenten.
 
De consumptie van vlees en zuivel is de afgelopen jaren gedaald. Per dag eten we ongeveer 100 gram vlees en consumeren we ongeveer 350 gram zuivelproducten. Dat is respectievelijk 8 en 12 procent minder dan in de periode 2007-2010. De consumptie van zuivel voldoet nog aan de Richtlijnen goede voeding, maar moet volgens het RIVM met het oog op de botgezondheid niet verder dalen.
Kinderen dronken in de periode 2012-2016 gemiddeld 620 ml suikerhoudende dranken per dag, bij volwassenen was dit 325 ml. De consumptie van suikerhoudende dranken daalde binnen deze periode bij kinderen én volwassenen. In 2015-2016 dronken kinderen ruim een halve liter suikerhoudende dranken per week minder dan in 2012-2014. Bij volwassenen daalde dit met 350 ml per week.

Bron: RIVM