Leefstijladviezen bij een hittegolf


Leefstijladviezen bij een hittegolf


De zomer is dit jaar in alle hevigheid vroeg begonnen. Een langdurige periode met hoge temperaturen, die niet zouden misstaan in traditionele vakantiegebieden als Zuid-Frankrijk en de Costa’s van Spanje.

 

Hoewel veel mensen genieten van deze zomerse waarden, heeft dit warme weer wel zijn weerslag op kwetsbare mensen, zoals kinderen, ouderen, mensen met overgewicht en chronische zieken. Huidaandoeningen, hoofdpijn, uitputting, uitdroging, vermoeidheid, flauwvallen, duizeligheid, misselijkheid, verminderde weerstand, verwardheid en een beroerte kunnen het gevolg zijn van langdurig warm weer.

 

Hoe voorkom je nu deze problemen en wat is belangrijk om rekening mee te houden?
De volgende adviezen geven hierop antwoord.

  1.  Drink voldoende vocht, ongeveer 2 liter

    Ook als je geen dorst hebt. Veel ouderen hebben minder dorstgevoel en drinken daardoor te weinig. Ook zijn ouderen vaak bang dat ze door te veel drinken vaak (’s nachts) naar de toilet moeten of last krijgen van ongewenst urine verlies. Toch is voldoende blijven drinken bij deze hitte van levensbelang.

    Tip: Verspreid het drinken over de hele dag. Alles wat vocht bevat mag je meetellen. Pap, yoghurt, kwark, vla, waterijsjes, soep en fruit bevatten ook veel vocht. 

    Tip: Als je niet weet hoeveel 2 liter bij elkaar is, zet dan een maatkan op het aanrecht. Elk glas wat je hebt leeg gedronken, vul je opnieuw met water en gooi je leeg in de maatkan. Zo houd je bij hoeveel je al gedronken hebt.

    Tip: als je urine donkerder wordt, moet je meer gaan drinken.

    Tip: als je op pad gaat, neem dan een flesje water mee en drink geregeld een slok.

    Tip: drink vooral water en thee (zonder suiker). Frisdranken en vruchtensappen bevatten veel suikers, waardoor je ongemerkt veel calorieën binnen krijgt.

  2. Wees matig en voorzichtig met alcoholgebruik.
    Alcohol heeft een vochtafdrijvend effect, waardoor je dus sneller vocht kwijt raakt uit je lichaam.

  3. Advies 3: Niet te veel activiteiten tijdens de warmste uren
    Doe geplande activiteiten, zoals boodschappen doen, stukje lopen, op bezoek gaan, naar de markt gaan, etc., in de ochtend of in de avond. Het is niet handig om dat op de warmste uren (12-17 uur) van de dag te doen.

  4. Vermijd overmatige inspanningen en neem veel rust
    Dit ligt in het verlengde van het vorige advies. Met warm weer en zeker op die piekuren van de dag, is overmatige inspanning niet goed. Het vormt een extra belasting voor o.a. het hart en de bloeddruk. Daarnaast is er kans op snelle oververhitting van het lichaam met alle gevolgen van dien.
    Pas je tempo aan aan het warme weer en neem vooral in de middag een rustmoment.

  5. Draag lichte en luchtige kleding
    Ouderen hebben vaak de neiging om veel kleren aan te trekken, omdat ze sneller last van koude hebben. Met deze warme dagen is dat niet verstandig, omdat het lichaam onnodig extra opwarmt en de warmteafgifte van het lichaam erdoor wordt beperkt.
    Tip: daarnaast is het verstandig om een zonnehoed of -klep op te zetten.
  6. Niet langdurig in de zon zitten
    Zoek vooral de schaduw op tijdens de piekuren van de dag.

  7. Houd het huis zo koel mogelijk
    Tip: Open de ramen aan het begin van de ochtend om de koele ochtendlucht binnen te laten. ’s Nachts een paar ramen open houden helpt ook flink.
    Tip: als de temperatuur buiten warmer wordt dan de temperatuur van het huis, doe dan de ramen overdag dicht en sluit de gordijnen van de ramen waar de zon op schijnt. En laat de zonwering uitklappen.

  8. Blijf ’s nachts koel
    Je slaapt slechter als je het warm hebt, dus zorg dat je het koel hebt in de nacht.
    Tip: vervang het dekbed of deken en ga onder een laken liggen. Krijg je het in de loop van de nacht wat fris, trek dan een T-shirt of hempje aan.
    Tip: pak een verfrissende koele douche vlak voordat je naar bed toegaat.

  9. Koel jezelf op tijd af
    Als je het warm hebt, koel dan je gezicht, hals en pols met een koel nat washandje of ijszak.
    Ook halverwege de dag een verfrissende koele douche pakken helpt goed.

  10. Gebruik een ventilator
    Een ventilator helpt om de ruimte koeler te krijgen en om het lichaam af te laten koelen. Laat echter de luchtstroom niet rechtstreeks op het lichaam vallen.

  11. Verzorg extra goed eventuele aanwezige wondjes
    Verzorg wondjes extra goed want door het warme weer kan er sneller een ontsteking ontstaan.

  12. Blijf gezond eten
    Door de warmte zijn veel mensen geneigd om anders te gaan eten. Barbecue, makkelijke maaltijden of kant-en-klaar maaltijden. Maar warm weer kan juist ook de eetlust wegnemen. Het gevolg kan zijn dat je veel essentiële voedingsstoffen niet binnen krijgt.
    Het is niet erg om een bepaalde periode minder te gaan eten, mits de juiste voedingsmiddelen wel gebruikt worden. Dus blijf vooral veel groente en fruit eten voor de benodigde vitaminen en mineralen. Daarnaast bevatten ze ook veel vocht.
    Blijf kiezen voor volkoren producten en voor de juiste zuivelproducten.
    Tip: ook mager vlees als kip en kalkoen of vis is lekker en gezond bij de BBQ, in plaats van hamburgers, speklapjes of worsten.

  13. Zorg voor wat zout inname
    Als je geen last hebt van hartfalen, zorg dan ook dat je eten wat zout bevat.
    Zout houdt het vocht vast in je lichaam, waardoor je minder snel last de klachten en verschijnselen van uitdroging krijgt.
    Tip: een kopje bouillon is prettig vanwege het zoutgehalte. En kan tevens de eetlust wat opwekken als je door het warme weer minder trek in eten hebt.

  14. Extra hygiëne met het eten
    Goed opletten op extra hygiëne met het klaar maken van het eten en het bewaren van eten. Eten bederft namelijk veel sneller bij hoge temperaturen en kan verschillende vormen van voedsel infecties en vergiftigingen veroorzaken.
    Tip: houd het aanrecht goed schoon en was je handen voordat je met koken begint.
    Tip: Zodra een verpakking is geopend, geldt de houdbaarheidsdatum niet meer. Bewaar geopende, koel te bewaren producten niet langer dan twee dagen.
    Tip: zorg dat de voedingsmiddelen voldoende worden verhit (minimaal 75 graden tot in de kern)
    Tip: laat een koud buffet niet langer dan twee uur op tafel staan. Houd de salades en het rauwe vlees apart.
    Laatste tip: de vaatdoek is een bron van bacteriën. Neem daarom elke dag een schone vaatdoek. En gebruik de theedoek niet als een handdoek.

  15. Zoek hulp bij klachten
    Als je merkt dat je klachten krijgt of je niet goed voelt, neem contact op met de huisarts of iemand die in de buurt is.
    Als je alleen woont (en misschien al bepaalde gezondheidsklachten hebt en veel last van de warmte hebt) is het verstandig dat één van de buren of familieleden een extra oogje in het zeil kan houden of regelmatig even kan bellen. Vinger aan de pols houden, spreekwoordelijk, is geen overbodige luxe met langdurig warm weer.

 

Een fijne en vooral gezonde zomer toegewenst.

 

 

Jan Burger

Gezondheidscoach | leefstijlcoach | gewichtsconsulent

50 Plus Gezond