7 wetenschappelijke manieren van ontspannnen


 

 Hoe raak ik zo snel mogelijk ontspannen?

 

Oke … luieren in een strandstoel tijdens een eindeloze zomervakantie, is misschien het toonbeeld van ontspanning. Een aantrekkelijk idee nu velen van ons op vakantie gaan en de wens hebben om daarbij eens heerlijk te gaan ontspannen.

 

Ontspanning is broodnodig voor onze gezondheid. Vele gezondheidseffecten worden namelijk toegeschreven aan het creëren en toepassen van ontspanning.
Maar wat nu als je de komende periode niet in die strandstoel kan luieren of vakantie hebt? Kan je dan wel voldoende ontspanning creëren voor jezelf?
Natuurlijk kan je dat! Je kan prima relaxen met bepaalde acties en met weinig tijd, om vlug je stress te lijf te gaan.

Zeven wetenschappelijk bewezen manieren om snel ontspanning te bereiken.

 

1.      Speel met je huisdier. Kijken naar je dier, oogcontact zoeken met je hond en spelen en knuffelen, geeft een daling van het stresshormoon cortisol en een stijging van het ‘knuffel’ hormoon oxytocine.

 

2.      Kijk grappige filmpjes. Moet je lachen om grappige kattenfilmpjes of comedyseries? Stress verdwijnt waar de lach verschijnt. Het geeft een daling van cortisol en adrenaline en prettige stofjes zoals beta-endorfines komen in je bloed.

 

3.      Ga tuinieren. Pak je schep, heggenschaar en emmer en ga een half uurtje tuinieren. Wageningse wetenschappers ontdekten dat je hiermee uitstekend tot rust komt. Actieve ontspanning.

 

4.      Lekker zoenen. Voor alle leeftijden blijft dit belangrijk en ontspannen. Zongen en tongzoenen geven talloze positieve gezondheidseffecten en geeft een forse toename van het knuffel/geluks/ genots hormonen oxytocine, endorfine en dopamine.

 

5.      Boek een massage. Een massage is een van de beste manieren om te ontspannen. Als je je vaak laat masseren, heb je minder last van pijnklachten en slaap je beter.
Iedereen kan masseren en iedereen kan dus een massage geven. En is er niemand in de buurt om je te masseren? Een gezichtsmassage kun je eenvoudig bij jezelf toepassen.

 

6.       Mediteren en mindfulness. Beide vormen zijn een zeer effectieve manier om je hooft tot rust te brengen. Meditatie d.m.v. ademhalingsoefeningen in een prikkelvrije ruimte en mindfulness wat een methode is waarbij je de dingen om je heen zo bewust mogelijk waarneemt.

 

7.       Adem in, adem uit. Zo diep mogelijk en rustig inademen dat je buik uitzet en rustig vervolgens de lucht weer laten ontsnappen. Het blijkt een zeer effectieve ontspanningsmethode te zijn voor gestreste studenten, longpatiënten, maagpatiënten en zwangere vrouwen die weeën hebben. Maar  … iedereen kan hierbij ontspannen van worden.

 

 

 

Hoewel deze vormen van ontspanning een wetenschappelijke onderbouwing hebben, zijn er natuurlijk vele andere vormen en manieren die snel leiden naar een juiste ontspanning.
En dan komt die strandstoel of luie hangstoel voor je tent of caravan wellicht toch in beeld. Echter, ontspanning zoeken en creëren is een dagelijks proces en actie. Dus hoe doe je dat dan in al die andere weken dat je niet op vakantie bent?

 

Wat is dan jouw manier om tot ontspanning te komen? Dat zou ik graag van je willen weten, mail je antwoord met als onderwerp ‘ontspanning’ naar info@50plusgezond.nl en benoem jouw favoriete manier van ontspanning.

 


Jan Burger

 

Gezondheidscoach | leefstijlcoach | gewichtsconsulent
50 Plus Gezond