Kan je fit worden en blijven met 20 minuten fitness?


Volgens Fit 20 wel.
Het concept is simpel, eens per week 20 minuten heftige oefeningen waarbij spierfalen moet optreden. Dat doe je zonder te zweten en onder begeleiding van een instructeur of personal trainer.

Spierfalen houdt in dat de spier echt absoluut niet verder meer kan met het uitvoeren van de oefening. Totale verzuring dus.
Er zijn in totaal 6 oefeningen voor verschillende spiergroepen.


Volgens fit20 geeft deze training veel voordelen, zoals:


- spieren worden sterker
- uithoudingsvermogen verbetert, verbetering van da cardiovasculaire conditie
- je lenigheid neemt toe, je genexpressie wordt optimaal
- botten en gewrichten blijven goed. Grotere botdichtheid
- positief effect op de hormoonhuishouding
- positief effect op de suiker- en vetstofwisseling
- vertraagt veroudering
- je wordt emotioneel en mentaal weerbaarder
- minder blessures
- minder ziekteverzuim

Dat klinkt natuurlijk heel mooi, maar klopt dit wel?
Is het geloofwaardig om dit allemaal te bereiken in één keer per week 20 minuten fitness voor 6 spiergroepen? Word je hiervan daadwerkelijk fit en vitaal? Want dat is wat ze aangeven op de website van fit20?

Is het de nieuwste wetenschappelijke aanpak van training? Of is het een blitse marketingstunt, gemaakt voor mensen die weinig willen investeren in meer bewegen? Wie zal het zeggen? In ieder geval slaat het wel aan bij de mensen, fit20 is in korte tijd uitgegroeid naar meer dan 100 vestigingen door heel Nederland.
De klanten van fit20 zijn voornamelijk drukbezette mensen, zoals huisartsen of ondernemers. Ook mensen die niet houden van veel sporten of van reguliere sportscholen behoren tot de doelgroep.

Niet in overeenstemming met de beweegnormen

Het druist in alle opzichten in tegen de gangbare beweegnormen in Nederland.

·    Volgens de Nederlandse Norm Gezond Bewegen moet iedereen minstens vijf dagen per week een halfuur per dag matig intensief bewegen. Het is moeilijk voor te stellen dat dat vervangen kan worden door twintig minuten trainen zonder zweten.

·    En de Nederlandse fitnorm geeft daarnaast aan dat iedereen drie keer per week intensief moet bewegen gedurende 20 minuten.

·    50 Plus Gezond geeft aan dat alleen door regelmatig te bewegen je uithoudingsvermogen, kracht, beweeglijkheid, coördinatie en snelheid verbetert. Waarbij regelmatig bewegen een essentieel onderdeel is van preventie tegen ouderdomsproblemen en aandoeningen en enorm belangrijk is binnen de leefstijlgeneeskunde. Dit is alleen haalbaar bij frequent bewegen.

·   Ook de Nederlandse Hartstichting en Diabetes mellitus vereniging geven aan dat mensen veelvuldig moeten bewegen als behandeling of preventie. Deze stelling komt voort uit de vele wetenschappelijke onderzoeken. 


Voor- en tegenstanders

In een artikel van het NRC van 23 juli 2017 wordt hierover geschreven dat:

- Voorstanders van de methode van fit20 zich beroepen op de wetenschappelijke onderbouwing van het begrip fitheid. In het witboek van het bedrijf wordt het concept verder toegelicht. „De fit20-formule is gebaseerd op de nieuwste inzichten en heeft zich in de dagelijkse praktijk inmiddels in hoge mate bewezen”, staat in de inleiding.

- Sportarts Maarten Verschure van het Alrijne ziekenhuis in Leiden vindt de wetenschappelijke onderbouwing van de trainingsmethode daarentegen „aan de magere kant”. Over het witboek oordeelt hij: „Er worden een hoop moeilijke woorden gebruikt en het is gelikt opgeschreven, maar er wordt geen bewijs aangeleverd dat deze methode effect heeft.”

- Ron Diercks, hoogleraar klinische sportgeneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen, is het daarmee eens. Anderzijds is hij blij dat de drempel om te trainen op deze manier lager wordt. Diercks benadrukt dat er indicaties zijn dat korte, intensieve trainingen positief effect op spierkracht hebben, vooral bij ouderen. „Hoe ouder je bent, hoe relatief effectiever krachttraining is.” Maar, zegt hij ook, „het zal nooit de gezonde leefstijl vervangen.”

Het lastige aan de belofte van ‘fitheid’ is dat dat begrip voor verschillende interpretaties vatbaar is. Sportarts Verschure: „Fit voor een marathonloper is anders dan fit voor een sprinter. In het geval van deze training zul je vast na verloop van tijd meer gewicht weg kunnen drukken, maar ik betwijfel of daarmee je ‘algemene’ fitheid toeneemt.”

Weinig vergelijkend onderzoek
Het NRC schrijft dat er weinig vergelijkend onderzoek is gedaan.

- James Steele van Solent University in Southampton doet onderzoek naar high intensity training en ziet bewijzen dat er meer resultaat kan worden geboekt dan tot nu toe aangenomen wordt. Steele onderzocht een groep die zes maanden lang twee keer per week tot spierfalen trainde. „Hun kracht nam in sommige gevallen tot tweehonderd procent toe.” Ook voor andere aspecten van de training, zoals een laag aantal trainingsuren, persoonlijke begeleiding en het trage tempo van de bewegingen, wijzen onderzoeken de goede kant op, zegt hij.

- In Nederland is wel een vergelijkend pilotonderzoek gedaan naar het effect van fit20. Twee masterstudenten van de Vrije Universiteit in Amsterdam lieten zestien proefpersonen het programma twaalf weken lang volgen. Ze keken specifiek naar de resultaten van één spiergroep: de kniestrekkers. Die vergeleken ze met de spierontwikkeling van zes controlepersonen.
Uit de metingen bleek dat de groep die de training volgde, aanzienlijke verbeteringen vertoonde op de oefeningen. Maar er werden geen significante effecten aangetoond voor de maximale kracht van de onderzochte spiergroep. Ook op het uithoudingsvermogen hadden de trainingen geen effect.

- Bewegingswetenschapper en inspanningsfysioloog Karin Gerrits, die het onderzoek begeleidde, zegt dat de oefeningen op zich goed waren, maar dat één keer per week niet genoeg is voor aantoonbare effecten op spierkracht en conditie. Ze noemt het „een illusie dat je met een dergelijke geringe inspanning je conditie kunt verbeteren”. Maar andere positieve gezondheidseffecten zijn niet uitgesloten, benadrukt ze. 

 

Conclusie:

Laten we het eerst positief bekijken. Het kan toename van fitheid en kracht opleveren.
Waarschijnlijk is die winst het grootst bij mensen die de laatste jaren het minst hadden geïnvesteerd in bewegen en fitheid. Immers de doelgroep klanten bestaat grotendeels uit druk bezette mensen en mensen die weinig met sporten op hebben. Deze mensen hebben er baat bij. Daarnaast is het tevens een opmaat voor het verder doorvoeren van activiteiten om gezonder te willen leven. Ook dat is pure winst.


Echter de wetenschappelijke onderzoeksresultaten geven wel een erg mager beeld van de winst die deze methode oplevert. Onderzoek heeft uitgewezen dat het geen effect heeft op toename van uithoudingsvermogen en conditie.

En dan praten we nog geeneens over al die genoemde gezondheidswinst die fit20 aangeeft in de informatie naar klanten toe, die niet aantoonbaar gemaakt kan worden. Immers het positieve effect op botontkalking,
de suiker- en vetstofwisseling, de hormoonhuishouding, de anti-aging, de lenigheid, cardiovasculaire verbetering zijn natuurlijk absoluut niet haalbaar met 1x20 minuten fitness door 6 spiergroepen in langzame bewegingen te trainen.
Tevens is het ongeschikt om als preventie de ouderdomsproblemen aan te pakken.
Daarnaast is het niet bepaald een goedkope investering, 90 euro per maand per persoon, voor een training van 4x20 minuten.

Fitter voelen en fitter zijn, zijn twee verschillende uitgangspunten.
Fitter voelen kan absoluut met deze methode, maar fitter zijn en de beoogde gezondheidswinst te halen om fit en vitaal ouder te worden en ouderdomsproblemen te bestrijden, daar is echt veel meer beweging en training voor nodig. Onderzoeken wijzen dat uit, maar puur je boeren verstand gebruiken is hierbij ook gewoon handig.

Laten we het positief afsluiten. In mijn optiek kan fit20 een meerwaarde zijn als het geïntegreerd kan worden in dagelijks meer bewegen volgens de Beweeg- en fitnorm Nederland.

Dan versterkt het elkaar prachtig en dan heb je winst, gezondheidswinst.

Jan Burger
Leefstijlcoach | gezondheidscoach | gewichtsconsulent
50 Plus Gezond
06-48216228
info@50plusgezond.nl