Bewegen is het nieuwe medicijn tegen ouderdomsproblemen


Een gezonde geest in een gezond lichaam, was de wens van de Romeinse dichter Juvenalis. En om dat gezonde lichaam te krijgen, kan jij zelf een hoop doen. Door te gaan bewegen.


Door regelmatig te gaan bewegen verbeter je je uithoudingsvermogen, kracht, beweeglijkheid, coördinatie en snelheid. Regelmatig bewegen is een essentieel onderdeel van preventie tegen ouderdomsproblemen en aandoeningen en kan beschouwd worden als één van de belangrijkste elementen als het gaat om leefstijlgeneeskunde.
Gezonde voeding, afvallen, stoppen met roken en ontspanning zijn ook onderdelen van een gezonde leefstijl, echter regelmatig bewegen geeft wellicht wel de meeste gezondheidswinst.
Voor de duidelijkheid, het gaat niet om topsport, maar om regelmatig matig intensief bewegen en een paar keer per week intensiever bewegen.

 

De enorme winst van bewegen
Zoals net benoemd, regelmatig bewegen geeft enorme gezondheidswinst. Laten we het eens op een rijtje zetten.
Regelmatig bewegen:

 

·         Geeft kracht aan spieren, pezen en gewrichten

·         Geeft conditie en uithoudingsvermogen

·         Geeft een lagere bloeddruk

·         Geeft een toename aan elasticiteit van de bloedvaten

·         Verlaagt het slechte cholesterol en verhoogt het goede cholesterol

·         Verkleint de kans op hart- en vaatziekten

·         Geeft ontspanning en een betere nachtrust

·         Geeft energie en vitaliteit

·         Is goed voor stevige botten

·         Geeft minder valpartijen en daarmee minder ongelukken

·         Is goed voor je gewicht, belangrijk bij willen afvallen

·         Geeft betere spijsvertering

·         Geeft afname van chronische rugklachten

·         Geeft een gunstig effect op het immuunsysteem

·         Geeft een betere coördinatie tussen spieren en beweegpatronen

·         Geeft betere cognitieve functies.

·         Geeft een betere stofwisseling bij diabetes mellitus

·         Betere anti-aging is er niet

·         Geeft toename lenigheid en afname van strammigheid

·         Geeft een goed gevoel

·         Zorgt voor het vrijkomen van gelukshormonen

Een indrukwekkend rijtje aan gezondheidswinst! En voor bijna iedereen is dit haalbaar.
Daarnaast wordt het effect van gezondheidswinst met alles groter met het verder toepassen van een gezonde leefstijl. Dus een gezonde en volwaardige voeding, zorgen voor een gezond gewicht, stoppen met roken, matig met alcohol en het hanteren van vormen van ontspanning. 

 

Hoeveel moet ik dan bewegen?
Zoveel mogelijk. Meestal kan je het gewoon in kleine activiteiten zoeken, zoals een trap nemen in plaats van de lift, bewust vaker opstaan uit je stoel om iets te pakken, de fiets pakken in plaats van de auto, even wat in de tuin doen, grasmaaien, huishoudelijke karweitjes of een blokje rond het huis lopen.
Maar voor de echte gezondheidswinst is het handig om je te richten op de adviezen van de Nederlandse Beweegnorm en de fitnorm, die een onderdeel zijn van het Nationaal Actieplan Sport en Bewegen (NASB).


Beweegnorm en fitnorm

De beweegnorm geeft aan dat elke gezonde volwassen Nederlander minimaal 5 keer in de week, maar het liefst iedere dag, 30 minuten matig intensief moet bewegen. Matig intensief wil zeggen, dat bij de beweging de hartslag omhoog gaat, de ademhaling sneller gaat, dat je erbij mag zweten, maar dat je wel lucht overhebt om ondertussen te kunnen praten tijdens de inspanning. Die 30 minuten mag in één keer gedaan worden of kan zelfs opgesplitst worden in 2 keer 15 minuten. Belangrijk is dat je dus minimaal die inspanning levert en dat voor 5 dagen in de week.
Voldoende beweging is bewegen om gezond te blijven.

 

De fitnorm houdt in dat je 3 keer per week minstens 20 minuten zwaar intensief gaat bewegen. Deze activiteiten zijn gericht op het verbeteren of handhaven van de lichamelijke fitheid. De fitnorm is om fysiek fit te blijven. Fit blijven heeft betrekking op uithoudingsvermogen, kracht en coördinatievermogen.
Hierbij kan je denken aan joggen, zwemmen, fietsen, roeien, etc …


Krachttraining

En dan komt nog misschien wel het belangrijkste onderdeel en dat is krachttraining. Ik zie je nu denken aan opgepompte spieren en een strakke sixpack, maar dat is niet wat ik hiermee bedoel. Maar laat me eerst even uitleggen waarom krachttraining belangrijk is.

 

Krachttraining vormt de basis van alle sport en beweegactiviteiten. Spierkracht neemt vanaf je 30ste jaar af en je kan met gerichte training het tot rond je 60ste jaar op peil houden en daarna kan je de afbraak ervan nog flink vertragen.
Met kracht kun je tot op hoge leeftijd de controle over je lichaam houden, vooropgesteld dat je verder gezond blijft.
Voor alle lichamelijke activiteiten heb je kracht nodig. Doe je niet aan krachttraining en zit je voornamelijk het grootste deel van de dag op je billen, geeft dat enorme gevolgen zoals afbraak van spierweefsel, rugpijnen, verkramptheid en gewrichtsklachten. In feite is krachttraining geen vorm van sport, maar een middel om het lichamelijke prestatievermogen te vergroten en het bewegingsapparaat gezond te houden.

 

Het effect van krachttraining is: betere conditie, sterkere spieren en botten, betere bescherming van gewrichten, grotere belastbaarheid van het bewegingsapparaat, betere coördinatie en het is de snelste vetverbrander.
Met training is het advies: kort en intensief, maar niet al te vaak. 2-3x per week is voldoende. Voor behoudt van kracht is 1x per week voldoende.
En dat kan in de sportschool of gewoon thuis op een matje in de woonkamer.

 

Wat kan ik dan allemaal doen met bewegen?
Het meest belangrijke hierbij is dat jij een of meerdere beweegactiviteiten uitzoekt waarin je plezier hebt. Want dat zorgt ervoor dat je het makkelijker volhoudt om te blijven doen. Ook belangrijk is dat het de activiteit veilig is. Als je 65 jaar oud bent en al 30 jaar niet meer aan hardlopen hebt gedaan, is het absoluut niet verstandig om dat dan nu toch te gaan proberen. Met andere woorden, de beweegactiviteit moet toegespitst zijn op je leeftijd.

Wat past dan bij 50-plussers? Zwemmen, fietsen, stevig wandelen, Nordic walking, sportschool/fitness, ochtendgymnastiek, roeien, tennissen, aqua joggen. Allemaal activiteiten die matig intensief kunnen zijn en ook intensief kunnen zijn.
Maar misschien weet je nog wel iets anders te verzinnen om te doen.


Mijn conditie is slecht en ik ben al 68 jaar oud. Heeft het dan nog wel zin?
Juist absoluut. Elke leeftijd heeft baat bij regelmatig bewegen. Lopen en fietsen kan in principe overal en op elke leeftijd. Rustig opbouwen, niet forceren. Juist door meer te gaan bewegen worden de ouderdomsongemakken en problemen aangepakt


Tot slot
Wil je meer weten over de mogelijkheden van bewegen, welke winst het jou kan opleveren en wat verstandig voor jou is. Heb je interesse om juist dit op te pakken om een gezonde leefstijl te creëren en wil je werken aan de enorme gezondheidswinst die je kan bereiken, dan kan je altijd contact met mij opnemen om de mogelijkheden te bespreken.

 

Bedenk goed, bewegen houd je jong, zowel je lichaam als je geest. Daar kan geen medicijn tegenop!

Jan Burger
50 Plus Gezond
info@50plusgezond.nl
06-48216228